Stuitklachten

Stuitklachten ook wel coccygodynie genoemd (os coccygis is staartbeen)
Cliënten die pijn hebben aan het staartbeen (stuitje) kunnen hier veel hinder van ondervinden. De pijnklachten bevinden zich vaak in en rondom het stuitje. Soms kan dit uitstralen naar de zitbeenknobbels en de onderrug. De pijn wordt vooral aangegeven bij het zitten, maar het kan ook heel vervelend zijn bij het opstaan of als er druk op komt. Vaak is het onmogelijk om lang recht te blijven zitten en moet men schuin zitten of op een kussen.
De meeste mensen die deze pijn hebben, zijn ooit een keer op hun stuit gevallen of hebben een moeizame bevalling of juist een zeer snelle bevalling gehad. In sommige gevallen is een botbreuk of een knik te zien op een röntgenfoto, maar soms is het zo lang geleden dat de pijn niet hierdoor is te verklaren. Andere mogelijke verklaring is een ontsteking van de gewrichtsbanden van het sacro-coccygeaal gewricht (overgang heiligbeen naar staartbeen). Ook kan de pijn afkomstig zijn van de omliggende banden en spieren van het bekken of de bekkenbodem. Zo kan een te gespannen bekkenbodem (overactieve bekkenbodem) stuitpijn veroorzaken.
Een scheefstand van het stuitje kan gevolgen hebben voor de totale bewegingsketen van gewrichten en spieren. Als gevolg van de hierdoor verstoorde zenuwprikkeling kunnen ook darm- en blaasproblemen ontstaan. Doordat er vaak problemen worden ondervonden bij het zitten, kan coccygodynie de kwaliteit van leven ernstig verstoren en sociale problemen geven.

Behandelmethode bij stuitpijn
De behandeling van coccygodynie kan bestaan uit onder andere uitwendige mobilisatie technieken volgens methode Cecile Röst en Meine Veldman waarbij getracht wordt het stuitje de eigen natuurlijke positie terug te geven. Bij een overactieve bekkenbodem is het van belang ontspanningstechnieken toe te passen zodat goede ontspanning mogelijk is waardoor trek aan het staartbeentje opgeheven wordt. Eventueel is inwendige behandeling te overwegen. Triggerpoint behandeling kan, indien er triggerpoints aanwezig zijn, uitwendig en/of inwendig toegepast worden.