Chronisch bekkenpijnsyndroom

Chronisch bekkenpijnsyndroom of Chronic Pelvic Pain Syndrome (CPPS).

Bekkenpijn is een overkoepelende term voor pijn in de SI-gewrichten, het stuitje, de bilregio en op het schaambot. Maar ook pijn in het scrotum, de penis, het perineum en pijn in de bekkenbodemspieren. Er is dan sprake van chronische bekkenpijn, ook wel CPPS (Chronic Pelvic Pain Syndrome) genoemd.

Pijn aan het bekken is een symptoom dat vaak met verschillende oorzaken en bijkomende verschijnselen kan samengaan. Doordat in het bekken tal van spieren, gewrichten en organen samenkomen en invloed hebben op elkaar, is de oorzaak van deze aandoening niet altijd duidelijk te bepalen. Als je op lange termijn last hebt van bekkenpijn spreekt men van een “chronisch bekkenpijnsyndroom”. Bij man en vrouw kan het bekkenpijnsyndroom specifieke symptomen opleveren en respectievelijk wijzen op prostaatproblemen of menstruatiepijn. De klachten die dit syndroom met zich meebrengt kunnen op verschillende manieren behandeld worden, daarbij kan bekkenfysiotherapie een bijdrage leveren.

Symptomen chronisch bekkenpijnsyndroom

Algemene symptomen

De kunst is om bij het bekkenpijnsyndroom met zekerheid te kunnen bepalen wat “oorzaak” is, en wat “gevolg”. Pijn bij het plassen kan bijvoorbeeld een gevolg zijn van een probleem aan de bekkenbodemspieren, terwijl het ook een oorzaak kan zijn van uitstralende bekkenbodempijn. Een pijnpunt dat andere symptomen inleidt (uitstralende pijn) wordt ook wel triggerpoint genoemd. Zowel bij vrouwen als bij mannen kan het chronisch bekkenpijnsyndroom de volgende symptomen met zich meebrengen:

• Pijn in de onderbuik
  • Pijn in het heupgebied
  • Pijn in de onderrug
  • Pijn bij het plassen en ontlasten
  • Pijn aan de spieren in het bekkengebied
  • Pijn tijdens of na de geslachtsgemeenschap
  • Pijn aan de geslachtsorganen

Vrouwen

Bij vrouwen kan tijdens de menstruatie pijn aan het bekken toenemen. Ook een probleem aan de spieren in de onderbuik kan leiden tot een vage bekkenpijn die kan uitstralen naar de vagina. Pijn bij het plassen kan hiervan het gevolg zijn. Voorts kan er pijn ondervonden worden aan baarmoeder, eierstokken en eileiders. Ook tijdens de zwangerschap kan de vrouw pijn aan het bekken voelen. Vaak wordt dit verholpen door specifieke bekkenfysiotherapeutische oefeningen gericht op de core-spieren en de bekkenbodemspieren.
Mannen

Mannen kunnen last ondervinden van bekkenpijn in het geval van prostaatproblemen (prostaatontstekingprostaatkanker) en bij nierstenen. Problemen aan de buikspieren kunnen bovendien uitstralen naar de plasbuis en de penis. Pijn aan het bekken “zwerft” vaak rond in hetzelfde gebied van het lichaam, gaande van de onderbuik naar de heupen en de geslachtsorganen.

Oorzaken chronisch bekkenpijnsyndroom

De bekkenfysiotherapeut zal in haar onderzoek zich richten op het onderzoeken van de lage rug, buik, bekken en de bekkenbodem. Tevens zal er onderzoek plaatsvinden naar de stabiliteit van de lage rug en het bekkengebied, coördinatie en kracht. Ook vindt er onderzoek plaats naar mogelijk aanwezige Triggerpoints in rug-, buik-, bil-, been- en bekkenbodemspieren.

In het bekken kunnen ook problemen (gespannenheid, pijn) optreden doordat mensen onder stress staan of te maken hebben met mentale en psychologische druk in hun dagelijkse leven. Wie gestrest is, kan onbewust de spieren in het lichaam verkrampen, zo ook de bekkenbodemspieren. Dit kan op langere termijn klachten veroorzaken.

Andere mogelijke oorzaken kunnen zich situeren in de rug (hernia) en in de urinewegen (blaas, nieren).

Bekkenfysiotherapie behandeling

De bekkenfysiotherapeutische behandeling kan bestaan uit: voorlichting, ontspanningsoefeningen, verbetering van de houding, Triggerpoint behandeling (manueel of door middel van Dry Needling), verbeteren van de core-stabiliteit, manuele mobilisaties en electro-sedatie.