Knie instabiliteit

Over het algemeen komt bij veel verschillende knie klachten instabiliteit voor. Er zijn twee soorten instabiliteit: passieve en actieve instabiliteit. Passieve instabiliteit wil zeggen dat het instabiele gevoel in de knie wordt veroorzaakt door de weke (passieve) delen van de knie. Er zal dus sprake zijn van letsel/ schade aan de banden, kapsel, meniscus, pezen, enz. Kortom: de niet- contractiele delen (niet te trainen delen) van de knie.

Een andere vorm van instabiliteit is een actieve instabiliteit. Deze instabiliteit wordt veroorzaakt doordat de spieren van het bovenbeen een verminderde conditie of kracht hebben.
Dit kan in het kader zijn van spieruithoudingsvermogen, spierkracht en coördinatie. Als een van deze eigenschappen van de spier verminderd is dan kan er bij een bepaalde activiteit zoals sport bewogen worden in het passieve gedeelte van de knie. Als de belasting te hoog wordt voor zowel de spieren als voor de passieve delen kan er verschillende soorten letsel ontstaan..

Het door de knie gaan tijdens lopen, traplopen of bij een andere activiteiten is de voornaamste klacht die optreedt. Verder kan er sprake zijn van krachtsverschil tussen de beide benen of zelfs het onvermogen om bepaalde spieren aan te spannen.

Uw fysiotherapeut is goed in staat om uw klachten te beoordelen en een diagnose te stellen. Zelf een diagnose stellen op basis van symptomen is erg lastig, omdat de knie een gecompliceerd gewricht is.

–  Spierzwakte van de bovenbeenspier(en).
– Spierverkorting van de bovenbeenspier(en), maar ook de kuitspieren.
– Standsafwijkingen van de knie in de vorm van O-benen of X-benen ( varus of valgus) geven een andere sporing van de knieschijf. Men spreekt over een veranderde Q- hoek, de hoek tussen een rechte lijn van knieschijf naar de aanhechting op het onderbeen en de lijn van knieschijf naar heupbeen.
– Deze Q-hoek kan ook veranderd zijn door het voorkomen van platvoeten of een standsverandering van het onderbeen ten opzichte van het bovenbeen. Hormonale veranderingen spelen bij de verandering van de Q- hoek een rol bij jonge meisjes waarbij in de pubertijd het bekken breder wordt. Vaak zien we bij deze meisjes ook een toegenomen belasting als ze naar de middelbare school gaan en meer moeten fietsen dan voorheen.
– Ook de knieschijf zelf kan een afwijkende vorm hebben waardoor er sprake is van een irritatie van de knieschijf ten opzichte van het bovenbeen. Vaak horen we bij het buigen van de knie een knarsend geluid als de knieschijf over de onderlaag schuurt.
– Trauma (sport, ongeluk, enz)

De behandeling is afhankelijk van de oorzaak van de klachten.
–  De belasting zal aangepast moeten worden tot onder de pijngrens, dus geen absolute rust maar aangepaste trainingsarbeid. een rustige duurloop of fietsen met een lichtverzet binnen de pijngrens draagt weer bij tot een verhoging van de belastbaarheid. Denk eens aan een alternatieve sport die geen belasting geeft voor de knie, bijvoorbeeld aqua-jogging.
– Rekoefeningen vormen vaak onderdeel van de behandeling.
– IJskoeling kan verlichting geven en de zwelling doen verminderen.
– Gerichte krachttraining van de bovenbeenspieren.
– Corrigerende tapetechnieken en braces hebben wisselend succes.

Behandeling van deze vervelende klachten is een samenspel tussen patiënt en fysiotherapeut waarbij het evenwicht tussen belasting en belastbaarheid een grote rol speelt en de fysiotherapeut via gerichte oefentherapie de belastbaarheid moet zien op te voeren.

Voor meer uitgebreide informatie verwijzen wij u naar