Looptraining

De fysiotherapeut kan samen met u, uw hardloopblessure aanpakken en looptraining geven. Door middel van het looppatroon te beoordelen, ook middels videomateriaal, kan er gewerkt worden aan optimalisering van het hardlopen. Tevens is er de mogelijkheid om u door te verwijzen naar een podoloog voor specifiek advies omtrent steunzolen en schoenkeuze.

Hardlopers zijn vaak gevoelig voor hardnekkige en lastige blessures. In een flink aantal gevallen zijn deze blessures te voorkomen door een goede schoenkeuze. Verder zijn een goede warming-up, cooling-down en een gedoceerd loopschema van groot belang.

Iliotibiaalfrictie syndroom
Een pijnlijke en hardnekkig lopersprobleem aan buitenzijde van de knie, veroorzaakt door een peesplaat aan de buitenzijde van het bovenbeen.

Symptomen: Pijn die begint na kortere of langere tijd hardlopen. Vaak alleen bij hardlopen, maar in ernstige gevallen is er ook pijn bij bijvoorbeeld wandelen en in rust.

Oorzaak: Verkeerd of versleten schoeisel, standsafwijkingen van de knie ( O-benen ), harde ondergrond en het maken van te veel kilometers kunnen het frictiesyndroom veroorzaken.

Achillespeesproblemen
De achillespees is een lange pees die de kuitspier verbindt met het hielbeen. Wanneer de pees overbelast wordt, kan ze ontstoken raken (tendinitis). Dit geeft pijnklachten en stijfheid. Na verloop van tijd kan zich littekenweefsel vormen dat minder soepel is dan de pees zelf. Wanneer u de ontstoken pees blijft overbelasten, kan er een partiële (gedeeltelijke) of volledige scheur van de achillespees optreden.

Symptomen: Pijn over de hele lengte van de pees, gewoonlijk dicht bij de hiel, in eerste instantie alleen bij het lopen zelf. Stijfheid/beperkte bewegingsmogelijkheid van de enkel bij het lopen, maar vaak ook in rust. De pijnlijke plek ziet rood en voelt warm aan. U kunt een knobbeltje van littekenweefsel voelen op de pees en een soms krakend geluid horen bij het lopen en het bewegen van de enkel.

Oorzaak: Gespannen of vermoeide kuitspieren die veel van de inspanning van het lopen overlaten aan de achillespees, vaak ten gevolge van een slechte warming-up of het te snel opvoeren van het aantal trainingskilometers of gewoonweg te veel trainen. Hellingen, snelheidstraining, verkeerd/versleten schoeisel en harde ondergrond kunnen een tendinitis veroorzaken.

Plantaire fasciitis
Dit is een ontsteking van de fascia plantaris, een peesplaat onder de voetzool van hiel naar tenen. Bij overbelasting wordt de peesplaat pijnlijk en (hard)lopen geeft toename van de pijnklachten.

Symptomen: Pijn onder de voetzool, vaak ter hoogte van het hielbeen. Toenemende klachten bij (hard)lopen.

Oorzaak: Overbelasting, platvoeten, verkorte achillespezen, harde ondergrond en slecht of versleten schoeisel.

Shinsplints
Een klacht die veel voorkomt bij beginnende lopers. De pijn zit met name aan de voorzijde van het scheenbeen van enkel tot knie.

Symptomen: Er is meestel pijn bij het begin van het lopen, de pijn verdwijnt wanneer de spieren warm zijn. Na het lopen kan de pijn weer optreden. In ernstige gevallen blijft er pijn in rust.

Oorzaak: Vermoeide of gespannen kuitspieren, harde ondergrond en verkeerd of versleten schoeisel. Beginnende lopers zijn extra gevoelig voor shinsplints.

Chondromalacia
Dit is een lastige en veel voorkomende knieblessure. Het kraakbeen aan de achterzijde van de knieschijf raakt geïrriteerd en geeft pijnklachten.

Symptomen: Pijn onder of naast de knieschijf, meestal een zeurende pijn. De pijn neemt vaak toe bij traplopen(af) en lopen van hellingen. Soms is de knie gezwollen en is er een voelbaar/hoorbaar kraken van de knieschijf bij het buigen of strekken van de knie.

Oorzaak: Verkeerd/versleten schoeisel, waardoor de knieschijf overbelast raakt. Het te snel opbouwen van de looptraining, harde ondergrond, het maken van teveel kilometers en het lopen van hellingen.

Stress fractuur
Pijnklachten in de voet, hiel of het scheenbeen.

Symptomen: Pijn bij het (hard)lopen, maar ook in rust ter hoogte van het fractuurtje.

Oorzaak: Verkeerd of versleten schoeisel, harde ondergrond of te snelle opbouw van trainingskilometers.

Bij het vermoeden van een stressfractuur is een M.R.I. geïndiceerd. (Een M.R.I. laat direct het fractuurtje zien, bij een Röntgen foto is het fractuurtje vaak pas zichtbaar na enkele weken).