Hand/Pols klachten(blessures)

Blessures of klachten aan de pols worden meestal veroorzaakt door sportieve activiteiten. Veel voorkomende aandoeningen zijn daarbij fracturen en rupturen beknellingen en luxaties. Deze klachten/ blessures zorgen dan niet alleen voor belemmering in het uitoefenen van uw sport, maar ook in uw algemeen dagelijksleven. Aangezien de pols en hand veelvuldig gebruikt wordt bij allerlei soorten bewegingen, is het vanzelfsprekend dat uw zelfstandigheid hierdoor achteruit gaat. Helemaal als de klachten rondom uw pols/hand chronisch (klachten houden langer aan dan 6 maanden) worden.

Bij elke aandoening aan de pols/ hand zijn de symptomen en de duur van herstel, verschillend. Dit komt omdat de pols en hand uit verschillende soorten structuren bestaat.
Zodra er sprake is van een trauma zijn er wel enige aandoeningen die aangetoond kunnen worden, door middel van bepaalde symptomen. De aandoeningen die het meest voorkomen bij een trauma zijn:
• Fracturen
• Rupturen
• Luxatie van de vinger
• Kapsulair patroon

Fractuur
De symptomen bij een fractuur zijn:
• pijn
• zwelling en andere ontstekingsverschijnselen zoals; roodheid , warmte en functie verlies.
• vervorming van het polsgewricht.
De meest voorkomende fractuur van de pols is die van de radius (een van de botten in de onderarm) vlakbij het polsgewricht. Deze fractuur komt veel voor bij ouderen na een val op uitgestrekte handen.
Kijk voor meer informatie onder polsfractuur.

Ruptuur
Een ruptuur is te verdelen in gradaties. Namelijk een overrekking, partiële ruptuur en een gehele afscheuring.
De symptomen bij een ruptuur zijn:
• Pijn
• Toenemende pijn bij buigen en/of strekken van de pols
• Een onregelmatigheid in het oppervlak van het getroffen deel; een kuil of gleuf meestal geflankeerd door een wat gezwollen richel
• Verder pijn bij elke rekbeweging van de spier en meestal een blauwe plek t.p.v. het trauma, die soms pas na uren en soms dagen kan verschijnen
Kijk voor meer informatie onder ruptuur

Luxatie van de vinger
De symptomen bij een luxatie zijn:
• Scheefstand van de vinger
• Het niet kunnen bewegen van de vinger ( buigen en strekken)
• Pijn
• Zwelling

Kapsulair patroon
Een kapsulair patroon ontstaat wanneer het kapsel belast wordt. Dit kan komen doordat de spieren van de onderarm niet op tijd reageren of omdat de belasting te hoog was. Hierdoor worden de structuren die niet te trainen zijn (passieve delen van het lichaam) belast in de vorm van rekking of compressie. Als de belasting ook te hoog wordt voor het kapsel, kunnen er scheurtjes in komen.

De symptomen bij een kapsulair patroon zijn:
• Een bepaald patroon wat betreft bewegingsbeperking. Eerst is de buiging (flexie) is beperkt en daarna de strekking (extensie).

Preventie
Om polsblessures te voorkomen, kunt u uw polsen en of hand en vingers laten intapen of u kunt een brace gebruiken. Hierdoor kunnen blessures verkomen worden doordat het gewricht in mindere mate kan bewegen. Ook kunt u ervoor zorgen dat de spieren rondom de pols in een goede conditie blijven. Denk daarbij aan het optrainen van de onderarm spieren. Dit kan zowel in kracht, uithoudingsvermogen en coördinatie.

Voor informatie over de incidentie (het voorkomen van) en prevalentie (het voorkomen van een bepaalde aandoening op een bepaalde moment bij een bepaalde populatie) klikt u bovenaan de pagina op de aandoening waarnaar u op zoek bent.

Ook voor specifieke behandelingen kunt u klikken op de bovenstaande aandoeningen.